SPÖK!

Följ med till slottet Bränningehus dit popstjärnan Dante (Måns Zelmerlöw) kommer i tron att han ska få lugn och ro att skriva nya låtar. Men det visar sig att han i själva verket har lurats dit av spöksystrarna Giljotina (Lena Philipsson) och Salmonella (Sussie Eriksson) som går igen på slottet sedan de fått sina hjärtan krossade av Dantes förfader och i förtvivlan tagit sina liv. Enda sättet för systrarna att få evig frid är att lyckas med den slutliga hämnden – att Dante, den siste i sin ätt, dör en lika fasansfull död som sin far, farfar och farfarsfar. Till sin hjälp har de den uråldrige och skräckinjagande betjänten Bernhard (Loa Falkman).

Musikalkomedin SPÖK! är skriven av Björn Skifs och Bengt Palmers och var en av åttiotalets stora succéer som spelades för ett utsålt Maximteatern i två år. 

Aftonbladet

"Häftig show … Fyndiga dansnummer, imponerande scenografi, kul effekter"

Expressen

"Ee storslagen iscensättning, laddad med magiska effekter” ”Allra bäst är Lena Philipsson … en lekfull fräckhet som är befriande"

Dagens Nyheter

"Loa Falkman är obetalbar"

I rollerna

Dante: Måns Zelmerlöw
Bernhard: Loa Falkman
Giljotina: Lena Philipsson
Salmonella: Sussie Eriksson
Nellan: Marit Eriksson
Tina: Liza Sandberg
Anna: Ulrika Ånäs

Dansare

David Dalmo, Niclas Gullberg, Jessica Klingberg, Jennie Larsson, Patrik Riber, Frank Sehlstedt, Anna Ståhl, Jonas Wåhlin, Ulrika Ånäs

Musiker

Kapellmästare/piano: Joakim Hallin
Keyboards: Kristian Kraftling
Gitarr: Torbjörn Fall
Gitarr: Mattias Torell
Bas: Ulric Johansson
Trummor: Dan Strömkvist
Slagverk: Andreas Ekstedt

Kreativt team

Regi: Pernilla Skifs
Originalidé och musik: Björn Skifs och Bengt Palmers
Manus ny version: Björn Skifs, Pernilla Skifs och Bengt Palmers
Sångtexter: Bosse Carlgren
Dialog: Calle Norlén, Pernilla Skifs, Björn Skifs och Bengt Palmers
Scenografi: Bengt Fröderberg
Koreografi: Roine Söderlundh och Pernilla Skifs
Musikaliskt ansvarig och arrangemang: Joakim Hallin
Kostymdesign och specialeffektmask: Oliver Skifs
Mask och perukdesign: Metha Engqvist Griffiths
Konstruktion/sömnad: Catharina Tivar
Ljusdesign: Stefan Stizze Larsson
Ljuddesign: Fredrik Arwidson
Teknisk ledning: Anders Amrén
Illusionskonsulter: Peter Brynolf och Jonas Ljung

Gefle Dagblad

"bäddat för succé ... Loa Falkman och Måns Zelmerlöw visar upp ett imponerande samspel i nya versionen av Spök"

Uppsala Nya Tidning

"en musikal att bli underhållen av ... Lena Philipsson och Sussie Eriksson är riktigt bra"

Norrköpings Tidningar

"SPÖK! är skön underhållning ... Lena Philipsson är självlysande som spöke"

Södermanlands Nyheter

"Den påkostade scenografin med sina kråkslottsinteriörer är otroligt häftig, dansarna duktiga och specialeffekterna många ... Falkmans tajming är perfekt"

Dalarnas Tidningar

"Sussie Eriksson är charmig och träffsäker"

William Spetz

Komikern och skådespelaren William Spetz är en gigant i sin generation, som genom hårt arbete har blivit folkkär i alla åldrar. Känd från Melodifestivalen, egna program i SVT Play och från sin egen turnerande soloföreställning om mormor, är han redo för ”Den tatuerade änkan” på teaterscenen!

William Spetz har en särskild förmåga att nå fram till människor. Ofta med en medryckande humor som har allvar bakom. Han blev känd genom sina träffande sketcher på Youtube och de populära serierna ”Williams lista” och ”Hoppas farfar dör” på SVT Play. Våren 2016 var han programledare för finalen av Melodifestivalen. 

Den senaste tiden har publik efter publik runt om i landet kunnat se den unga komikern och skådespelaren i sin första egna scenföreställning, som gjort succé på turné! ”Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?” heter föreställningen, regisserad av Åsa Lindholm.

”Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?” har storhyllats av både publik och press och lät publiken följa med William Spetz under hans sista kväll med sin mormor Ulla. Komikern lät fansen i salongen lära känna kvinnan som gav William allt, innan hon dog lungsjuk i hans famn den 6 januari 2015. ”William Spetz är ett slags underverk”, skrev Svenska Dagbladet efter föreställningen.

I höst spelar William Spetz i den första teateruppsättningen av den älskade tv-filmen ”Den tatuerade änkan”, på Scalateatern i Stockholm!


Texten uppdaterad: 2017-05-12

A Christmas Carol

Den klassiska julsagan ”A Christmas Carol” handlar om oerhört snåla Ebenezer Scrooge, som får lära sig en läxa precis när julen står för dörren. På Folkoperan i Stockholm spelas musikalteatern på engelska, mellan 7 och 23 december!

Om föreställningen:

Julsagan om den snåle Ebenezer Scrooge är en av Dickens mest populära berättelser och sattes upp i Stockholm varje jul under stora delar av 80- och 90-talet. För några år sedan väcktes traditionen till liv igen och "A Christmas Carol" sattes upp i en genuin engelsk musikteaterversion med brittiska skådespelare och sångare i rollerna samt flera barnskådespelare.

Sagan om den snåle Ebenezer Scrooge har både humor och allvar och passar hela familjen. Föreställningen innehåller flera välkända sånger som "We Wish You A Merry Christmas", "God Rest You Merry Gentlemen" och "Ding Dong Merrily on High".

Handlingen utspelar sig i ett snöklätt London julen 1843, samma år som Charles Dickens skrev berättelsen. Ebenezer Scrooge är girigheten personifierad. Han bryr sig föga om andra människor, såvida de inte kan inbringa pengar förstås. En natt blir han uppsökt av tre andar som påminner honom om allt han inte gjort för sina medmänniskor och att ingen kommer att sakna honom när han är borta.

Skolföreställningar:

Fredag 8/12 13.00
Torsdag 14/12 13.00
Fredag 15/12 13.00
Kontakta Folkoperan på grupp@folkoperan.se för att boka biljetter till skolklasser.


About the Play:

Ebenezer Scrooge is a penny-pinching miser in the first degree. He cares nothing for the people around him, and mankind exists only for the money that can be made through exploitation and intimidation. He particularly detests Christmas which he views as 'a time for finding yourself a year older, and not an hour richer'. Scrooge is visited, on Christmas Eve, by the ghost of his former partner Jacob Marley who died seven Christmas Eves ago.

Marley, a miser from the same mold as Scrooge, is suffering the consequences in the afterlife and hopes to help Scrooge avoid his fate. He tells Scrooge that he will be haunted by three spirits. These three spirits, the ghosts of Christmas past, present, and future, succeed in showing Scrooge the error of his ways. His glorious reformation complete, Christmas morning finds Scrooge sending a Christmas turkey to his long-suffering clerk, Bob Cratchit, and spending Christmas day in the company of his nephew, Fred, whom he had earlier spurned.

Scrooge's new-found benevolence continues as he raises Cratchit's salary and vows to assist his family, which includes Bob's crippled son, Tiny Tim. In the end Dickens reports that Scrooge became ' as good a friend, as good a master, and as good a man, as the good old city knew'.